reklama

Tu potvoru uz poznam alebo Po roku

Pred rokom o takomto case Firma prisla o zakazky. Moj manzel o pracu. Nic strasne sa nedeje, aspon budeme mat kazdy den teplu veceru, snazim sa o vtip. Ja pracu mam, nejaky cas to utiahneme. O ziadnej potvore menom Kriza nebolo ani vidu ani slychu - mozno tam niekde daleko v krajine zvanej Amerika...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)

O mesiac moj zamestnavatel namiesto vyplaty dava slub (vydrz dva-tri tyzdne). Trochu som znervoznela. Ubehlo par dni. Zo 40 ludi nas zostalo rovnych 5. Nie ze by tych 35 sa silou mocou dralo prec... Manzel robi teple vecere. Hladaj pozitiva, hladaj pozitiva, hladaj pozitiva - zaklinam. Odpovedam na inzeraty ponukajuce pracu (pre istotu).

Uplynul mesiac. Moj zamestnavatel mi dava dalsi slub. Ak sa situacia v najblizsich mesiacoch nezlepsi, zatvori firmu. Manzelovi varenie ide coraz viac od ruky. Kalkulujeme. Setrime, kde sa da. Nervozita zacina preberat nado mnou vladu.

Na konci maja mam narodeniny. Dostavam slub od manzela. Kupi mi darcek, ked bude mat pracu. Od zamestnavatela dostavam darcek. Vypoved. Ako posledna z firmy. Aj to je pozitivum. 

Prve tri dni mojej nezamestnanosti nevstavam od pocitaca. Aplikujem, prerabam portfolio, posielam zivotopis, na ponuky prace aku chcem, aj aku nechcem. Este pred mesiacom som preberala. Dnes som vdacna za kazdy novy inzerat. Vtipalkom by som nazvala kazdeho, kto by mi povedal, ze sa budem uchadzat o pracu, ktorou som v tejto profesii zacinala pred 14-timi rokmi. Neviem, ci zakon schvalnosti, ale prave ti ma kontaktuju obratom. Mozem si teraz vyberat? V novinach sa coraz castejsie objavuju negativne prognozy. Doma manzel bez vyhliadok na pracu. Ja mozem byt rada, ze som vlastne ani nestihla byt nezamestnanou.

Po skusobnej dobe ziadam zmluvu. Ze zla situacia? Kvoli tejto praci som zrusila dalsie pohovory! Vraj seriona ponuka, tvrdili ste mi! Ze mam pokryt tri specializacie, ale znizite mi plat na polovicu!? Mam byt rozumna, ved nikto nevie, kam to hospodarstvo speje!? Ja viem, ze som sikovna. Aj viem, ze tie prace vykryt dokazem. To, ze ich ovladam, nie je zasluha tejto firmy. Nemozete mat cloveka na troch poziciach a za polovicu minimalnej mzdy. Som sice pristahovalec, ale nie som blbec. Moja anglictina nie je uzasna, ani dobra, ale nie je natolko zla, aby som otrocila a nemala ani na jedlo. Nie som hrdinka, ale ucty sa nescvrknu na polovicu kvoli polovicnej placi. Davam vypoved. 

... a znova sedim za pocitacom. Aplikujem, aplikujem, aplikujem. Zaklinam, zaklinam, zaklinam. Klopem na drevo, hlavu, a znova aplikujem. Som doma tyzden. Robim bilanciu. Odpovedala na 50 inzeratov. Tento tyzden. Za posledne 3 mesiace na 300. Viem, ze je tu velka konkurencia, ale aj viem, ze v tejto krajine vsetko dlho trva. Nachadzam v maili niekolko pozvani na pohovory. Na tieto inzeraty som reagovala pred viac ako mesiacom. Dalsi tyzden teda neaplikujem, pohovorujem. Uhadli ste, manzel stale vari vecere.

Z piatich firiem si ma vybrali tri. O jednu po pohovore nemam zaujem ja, medzi dvoma sa rozhodujem. Kazda ma svoju vyhody. Vyberam si radsej menej muziky (citaj penazi), ale snad stabilnejsiu firmu.

O mesiach padaju bratia Lehmanovie. O potvore sa uz nesepka, uz sa zahniezdila, palcove titulky v novinach si privlastnila. Zatula sa nam email od nasho CEO, vraj sa jej nemame bat. Tak sa nebojim, ale tie coraz castejsie financne porady mi nedaju spat. Manzel vari vecere. Prestavam citat noviny.

V novembri sa necakane objavuje sanca. Vedeli ste, ze aj na pracu umyvaca okien je potrebne mat znamosti? Aj ked je to praca za mimalnu mzdu? Vytesujeme sa, prislo to vo chvili, ked platame zaplatu na zaplatu zaplaty zaplat. Bude sa nam trochu lahsie dychat.

Januar sa presuchtal. Na jeho konci pozitivna sprava. Skoda, ze olympiada uz bola. Moj manzel by vyskakal novy svetovy rekord. Konecne normalna praca! Sklamanie na seba ale neda dlho cakat. Hej, moj mily, ale za takuto placu a ako zivnostnik. Snad nebudeme teraz zamestnavat a este aby si z toho mal vyhody typu platena dovolenka. Tam si zaplat uctovnika. Vo februari zacina. A predsa sa tesime, lepsie ako umyvanie okien. Aj ked nie vyhodnejsia.

U nas vo firme sa objavuje fenomen zvany prepustanie. Mail nas utesuje. Utesuje? Vraj sa to dotkne len maleho percenta, dokonca tri stvrtiny percenta uz prepustili. Nikto netusi, ci sa prave jeho meno neobjavi v poslednej stvrtine. A ozaj to bude posledna stvrtina? Sef sa vrta v statistikach. Ak niekto z nas pride o pracu, tu to mate cierne na bielom, potrva mu minimalne rok, aby si znova nasiel pracu. Co sa da robit, ked dopyt prevysuje ponuku? Alebo je to naopak? Zaklinam, zaklinam, zaklinam. Noviny necitam uz par mesiacov, staci sef, ktory oznamuje: potvora sa vraj usadila na niekolko rokov. Rodrapuje sa, vo vsetkom ma prsty, je nenasytna, neuspokoji sa s tym, co ma, chce viac a viac. Aj pri najlepsej voli maloktora firma vydrzi jej tlaky.

Nie, nestazujem sa. Ani nad sebou nevyplakavam. Mam pracu, ktoru mam rada. Mam ju v tomto momente. Uz o chvilu to nemusi byt realita. Nerobim si dlhodobe plany, ale ani sa nepoddavam. Len mi nedalo zareagovat na ludi, ktori si myslia, ze reci o krize su prehnane a ich sa netyka. Aj pre mna bola daleko a netykala sa ma. Teraz ju respektujem. Zijeme s nou uz rok. Ja len aby ste dovideli za roh.

Miriam Vysna

Miriam Vysna

Bloger 
  • Počet článkov:  41
  •  | 
  • Páči sa:  0x

obycajny clovek Zoznam autorových rubrík:  Londyn trochu inakMoj manzelZ ineho sudkaspomienkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu